نهضت امام خمینی

انتقاد آیت‌الله طالقانی از اجرای اصلاحات ارضی

جعفر گلشن روغنی

03 آبان 1396


بر اساس گزارش مأمور ویژه ساواک به اداره کل سوم ساواک، در سوم آبان سال 1341، جلسه هفتگی مسجد هدایت با شرکت حدود 300 تن از دانشجویان، فرهنگیان،‌کسبه و اصناف بازاری وابسته به جمعیت‌های اسلامی و مذهبی، از ساعت 18 تشکیل گردید. پس از اقامه ‌نماز جماعت توسط آیت‌الله سید محمود طالقانی، دانشجویی، حدود پنجاه برگ از اعلامیه امام خمینی به اسدالله علم در 28 مهر را به آیت‌الله طالقانی داد و او بین عده‌ای توزیع کرد. سپس طی سخنانی، تلویحاً به حاکمیت ایران در آن ایام اشاره کرد و منتقدانه گفت: «روشنفکرها، زمامداران امروزی را رجال سیاسی و عاقل می‌خوانند، اما علما آنان را دیوانه‌هایی می‌دانند که غرق در شهوت هستند. برخلاف عده‌ای که امروز برای هر صاحب‌مقامی کرنش می‌کنند، علما جز به خداوند، توجهی به دیگران و مقام و منصب‌شان ندارند.» او آنگاه در انتقاد از اجرای اصلاحات ارضی افزود: «ملاحظه نمایید که جنون و دیوانگی این زمامدارها تا چه پایه است که زارع را به جان مالک و ارباب و کاسب و اداری را به جنگ یکدیگر انداخته‌اند و بدین‌طریق مردم را سرگرم نموده‌اند تا پایه‌های قدرت‌شان مستحکم‌تر شود و بهتر بر کرسی قرار بگیرند. چنین ملتی نباید انتظار زمامدار سالم داشته باشد. باید همیشه گرفتار ظلم و دیوانگی و جنون رهبران خود باشند، زیرا تعمداً به ظالمین کمک می‌کنند.» در پایان نیز با تشبیه کردن زمامداران حکومت پهلوی به «حیوان درنده» آنها را غرق در شهوت خواند و افزود: «این کرسی مقام و ریاست در این مملکت پشیزی ارزش ندارد. خودشان می‌دانند که هر کس در این مملکت به مقام و قدرتی برسد خودش و خانواده‌اش آسایش ندارند و در پایان قدرت و زمامداری هم بایستی به خارج فرار کنند.»[1]

پی‎نوشت:

[1]  یاران امام به روایت اسناد ساواک: آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، ج 1،‌ تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1381ش، صص 265 - 267؛‌ سیر مبارزات یاران امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک، ج 1 (1 اردیبهشت 1340 ـ 31 تیر 1342)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1393، صص 7 و 8



 
تعداد بازدید: 25



آرشیو نهضت امام خمینی

نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
تصویر امنیتی:
کانال تلگرام پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد 42 : @kh1542
© تمامی حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد 1342 محفوظ است.