زهرا رنجبر کرمانی
07 ارديبهشت 1400
در تاریخ 7 /2 /1343، ساواک فهرستی از تمهیدات پیشنهادی خود را برای کنترل عزاداریهای محرم و صفر و جلوگیری از اقدامات ضدحکومتی مخالفان در این ایام ارائه کرد. بخشی از این دستورالعمل به امام خمینی اختصاص یافته و به قرار زیر است:
«... در حال حاضر آیتاللّه خمینى به عنوان سمبل مخالفت با دولت تجلى نموده و کلیه عناصر مخالف درصدد بهرهبردارى از موقعیت فعلى وى مىباشند. نامبرده از طرفى براى حفظ موقعیت خویش و از جانب دیگر به منظور پاسخ دادن به خواستههاى مخالفین مجبور است حتى اگر چه برخلاف تمایلات باطنى خودش نیز باشد[!] مسئله مخالفت با دولت را ادامه دهد و همانطور که فوقاً به استحضار رسید ایام عزادارى ماه محرم بهترین فرصت براى اعمال این نظرات خواهد بود. لذا پیشنهاد مىنمایند به نحوى مضرات و خطرات ناشى از این رویه به وى تذکر داده شود بخصوص بهرهبرداریهایی را که احزاب و دستجات مخالف نظیر جمعیت نهضت آزادى ـ عناصر وابسته به فدائیان اسلام ـ جبهه ملى و سایر جناحهاى مخالف دولت از وى خواهند نمود و از مشارٌالیه به عنوان عامل اجراء مقاصد شوم خود استفاده خواهند کرد[!] به وى گوشزد شود و تفهیم گردد که اصلح است قبل از رسیدن ماه محرم تحتعنوان عارضه کسالت و یا زیارت عتبات از قم خارج و ضمن طرحى که تهیه مىگردد یا در تهران از وى نگهدارى و مراقبت شود و یا اینکه موجبات مسافرت یک ماهه وى جهت عتبات فراهم گردد. با این ترتیب در ایام عزادارى شهرستان قم از صورت مرکزیت و کانون مخالفت خارج شده و طبعاً از عزیمت تعداد کثیرى از طرفداران آیتاللّه خمینى و عناصر مخالف که در انتظار چنین فرصتى نشستهاند به نحو قابل ملاحظهاى کاسته خواهد شد. ممکن است با تذکراتى که به آیتاللّه خمینى پیرامون خطرات ناشى از ادامه روش فعلى داده مىشود، بدواً توافقى مبنى بر ترک رویه سابق بنماید، لیکن توافق وى هیچگونه ضمانت اجرایى ندارد بخصوص در برابر فشارها و تحمیلاتى که از ناحیه جناحهاى مخالف به وى وارد مىشود، خواهناخواه در مسیر ارضاء تمایلات آنها قرار خواهد گرفت و به طور قطع در ماه محرم مشکلاتى ایجاد خواهد نمود و اینطور استنباط مىشود که بهترین روش در شرائط موجود عدم حضور وى در حوزه علمیه قم مىباشد...»[1]
[1]. قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 5، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1382، ص 271.
تعداد بازدید: 1064