نهضت امام خمینی

در اهمیت وعظ و خطابه

ساواک خراسان در گزارشی مورخ 9 اسفند 1341 می‌نویسد: «چون عامل اجرا و به‌طور کلی وسیله نفوذ معنوی روحانیون بین مردم؛ وعاظ و سخنرانان مذهبی می‌باشند و همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر دولت موفق گردیده است که از نفوذ روحانیون به نسبت قابل ‌توجهی در میان مردم بکاهد و فعلاً یک حالت خلأ به وجود آمده است[1]، درصورتی‌که سریعاً دست ‌به‌ کار جداکردن وعاظ و اهل منبر از روحانیون و علما بشود بسیار بجا خواهد بود، زیرا کلیه اقدامات حاد و خلاف مصلحت که از ناحیه طبقه روحانی به وجود می‌آید بر اثر صحبت‌ها و تلقینات وعاظ و استفاده از تعصب و عامی بودن قاطبه اهالی که متأسفانه اکثریت قابل‌ توجهی را نیز تشکیل می‌دهند می‌باشد.

ریختن هیزم در آتش اختلافات

ساواک سمنان در گزارشی به ساواک تهران مورخ 7 اسفند 1342 می‌نویسد: «شب 7 جاری [7 اسفند 1342] اعلامیه‌هایی علیه آیت‌الله شریعتمداری [به] وسیله مأموران شهربانی در شهرستان‌های منطقه استحفاظی پخش گردیده.»[1]

نصایح خیرخواهانه مرجعیت

ساواک در گزارشی مورخ 5 اسفند 1342 می‌نویسد: «آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی در یک ملاقات خصوصی که روز چهارشنبه (30/11/42) در قم با نامبرده به عمل آمده ضمن صحبت پیرامون اوضاع و احوال فعلی کشور و روابط دولت با روحانیون اظهار داشته شخصاً اطلاع دارم که آیت‌الله خمینی اخلال‌گر و ماجراجو نیست، منتهی عده‌ای از معممین که به عللی از ترقی و محبوبیت او ناراحت می‌باشند به‌طور غیر مستقیم او را تحریک کردند که علیه برنامه‌های دولت انتقاداتی به‌عمل آورد[1].

چند کلمه جهت تذکر

ساواک در گزارش 3 اسفند 1343 با موضوع «نوشتن نامه به جناب آقای نخست‌وزیر» می‌نویسد: «یک‌نفر طلبه به نام خلیل قاسمی [که] از اهالی مازندران می‌باشد و در مدرسه خیراتخان اطاق دارد، چنین می‌گفت: ما دیشب چندین نفر از طلبه‌ها جمع شدیم جمعاً برای نخست‌وزیر عباس هویدا نامه‌ای نوشتیم و آخر نامه را جمعاً امضا کردیم:

اصلاحات ارضی؛ از حرف تا عمل

روزنامه اطلاعات در شماره روز اول اسفند 1342 از قول «ناصر بهبودی، نماینده ساوه و زرند که در نطق پیش از دستور خود در جلسه مجلس شورای ملی» سخن می‌گفت، می‌نویسد:

انجمن‌های مذهبیِ مشهد، در خدمت نهضت امام خمینی

گزارش ساواک مشهد مورخ 30 بهمن 1342 با موضوع «انجمن‌های مذهبی» گواهی بر نفوذ نهضت امام خمینی و محبوبیت رهبران و حامیان آن در میان متدینین این شهر و به شرح زیر است: «در مشهد از قدیم‌ترین ایام تاکنون تعداد زیادی انجمن‌های مذهبی و هیئت‌های سینه‌زنی دائر بوده است که در شب‌های جمعه و یا سایر شب‌های هفته جلساتی دارند.

یک گام به سمت دولت، یک گام دور از ملت

ساواک در گزارشی مورخ 28 بهمن 1342 با موضوع «اظهارات فلسفی» می‌نویسد: «ساعت 20:30 روز سه شنبه 22 /11 /42 فلسفی در منزل خودش... اظهار داشته: دولت در نظر دارد با روحانیون تا سر حد امکان مبارزه کند و آنها را بکوبد تا از ادامه مبارزه با دولت خسته شوند و با دولت همکاری کنند.

ریاست به شیوه ریاضی!

ساواک در گزارشی مورخ 27 بهمن 1342 با موضوع «مجلس شورای ملی» می‎نویسد: «به‌طوری که ملاحظه می‌گردد مهندس ریاضی[1] رئیس مجلس شورای ملی به علت عدم اطلاع از جریانات سیاسی و امور پارلمانی[!] حتی در جریانات نقل و انتقالات داخلی مجلس نیز مرتکب اشتباهاتی شده و همه روزه دستورات ضد و نقیضی صادر می‌کند که منجر به دودستگی بین نمایندگان مجلس و کارکنان پارلمانی می‌شود.

چرایی نادرست بودن رفراندوم

ساواک در گزارشی مورخ 25 بهمن 1341 مینویسد: "از ساعت 9 الی 11 بعدازظهر روز 24 /11 /41 مجلس ذکر مصیبتی در منزل [آیت الله] قمی[1] منعقد گردیده بود. آقای قمی شخصاً منبر رفته ضمن سخنرانی اظهار داشت: رأی‌های داده‌شده[2] برخلاف اصول دینی[است] و شاهد گفتارش را [این‌گونه] بیان داشت: مرض شخصی را جمعی از دکترها تشخیص ندهند ولی ممکن است یک دکتر فهمیده باشد و مرض را تشخیص دهد، لذا نمی‌توان گفت که چون اکثریت با آن عده است آنها صحیح می‌گویند و بهتر می‌فهمند.

پشت پرده تبعید امام خمینی

ساواک در گزارشی مورخ 23 بهمن 1343 می‌نویسد: «... آیت الله شیخ محمدعلی قدس ضمن ملاقات اظهار داشت: در مسافرت اخیر قم آیات اللّه شریعتمداری ـ گلپایگانی ـ نجفی مرعشی را ملاقات، آقایان داشتند نامه‌ای به زبان انگلیسی از طرف مقامات آمریکایی به امضا استوارت و به عنوان جیمز عزیز رسیده [را ملاحظه می‌کردند.] خلاصه معنای آن این است:
5
...

جدیدترین مطالب

پربازدیدها

© تمامی حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد 1342 محفوظ است.