آيتالله جوادي آملي:
13 آبان يکي از بهترين روزهاي تاريخ اسلام است
مرجع تقليد جهان تشيع روز 13 آبان را يادآور يکي از بهترين و برجسته ترين روزهاي تاريخ اسلام دانست.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا؛ آيتالله جوادي آملي در درس اخلاق که با حضور دانشآموزان، دانشجويان و طلاب حوزههاي علميه از استانهاي مختلف برگزار شد، ضمن گراميداشت يومالله 13 آبان اظهاركرد: در روز 13 آبان امام عظيمالشان تبعيد شدهاند که اين مسئله آثار فراواني در فضاي حوزوي و دانشگاهي داشته است. بسياري از دانشآموزان و دانشجويان به مناسبت اين روز شربت شهادت نوشيدند و تسخير لانه جاسوسي نيز در روز 13 آبان صورت گرفته است.
استاد برجسته حوزهي علميه روز 13 آبان را از نظر تاريخ اسلام روز پربرکتي دانست و اظهار كرد: از ذات اقدس اله مسئلت داريم که همه کساني که در راه انقلاب تلاش و کوشش کردهاند، سعي آنها را مشکور بداند. آنهايي که شهيد شدهاند با شهداي صدر اسلام محشور شوند؛ کساني که در اين راستا خدمت کردهاند و يا اکنون خدمت ميکنند، اجرشان با ذات اقدس اله باشد و پايان امور همه هم با خير و سعادت همراه باشد.
آيتالله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود اخلاق را يک امر مشترک جهاني دانست و تاکيد کرد: هر انساني اگر بخواهد سعادتمند باشد و هر جامعه بخواهد متمدن باشد بايد اخلاق الهي را در خود فراهم کند.
وي اضافه کرد: انسانها چون با هم زندگي ميکنند، بايد اخلاق، عقايد، اوصاف و تعهدات مشترکي داشته باشند، زيرا ممکن نيست انساني زندگي مشترک داشته باشد ولي اخلاق مشترک نداشته باشد.
اين مرجع تقليد با يادآوري اين نکته که اخلاق، تعهدات را عملي ميکند و آنچه که حقوق يکديگر را ادا ميکند ضمانت اخلاقي است، تصريح کرد: چون جوامع اشتراکات فراواني دارند و بدون اخلاق زندگي ميسر نيست، و اخلاق مشترک بين همه است، اين اخلاق مشترک بايد مباني مشترکي هم داشته باشد، زيرا مواد اخلاقي را از موازين اخلاقي استنباط ميکنند.
وي استقلال، آزادي، عدالت، رعايت امانت و وفاي به عهد را از نمونههاي موازين اخلاقي برشمرد و اظهار كرد: به استناد اين مباني، فروعات و مباني اخلاقي استنباط ميشود.
آيتالله جوادي آملي تاکيد کرد: در اينکه موارد اشاره شده جزو مباني اخلاقي است، شکي نيست و همه انسانها اين مباني را ميپذيرند اما اينکه اين مباني از کجا گرفته ميشود محل اختلاف است.
اين مرجع تقليد به ديدگاههاي اين تعارضات اشاره کرد و گفت: متدينان عالم معتقدند عدل (وضع کل شيءٍ في موضعه) است اما در اينکه جاي اشخاص و اموال و اشياء و قراردادها و حقوق را چه کسي بايد مشخص کند محل اختلاف است. ما ميگوئيم منابع ما قرآن و عترت است، يعني او که جهان و انسانها را آفريد و پيوند بين اين دو را برقرار کند بايد بداند عدل چيست و هر کسي در جاي خودش قرار دارد، اما آنها ميگويند بايد اين مباني را از فرهنگ و عادات مردم گرفت.آنها خيال ميکنند زن و مرد در همه امور يکسان هستند اما ما ميگوئيم عدل لازم است نه مساوات و موازات.
آيتالله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنانش به تشريح خطبه 239 اميرالمومنين عليه السلام در نهجالبلاغه پرداخت و اظهار كرد: حضرت اميرالمومنين عليه السلام در اين بيان نوراني درباره اهل بيت عليهم السلام فرمودند (هم عيش العلم، و موت الجهل يخبرکم حلمهم عن علمهم)؛ خاندان عصمت و طهارت باعث حيات علم هستند و به وسيله آنها علم زنده ميشود و جهل ميميرد.
وي تصريح کرد: بر اساس فرمايشات اميرالمومنين عليه السلام، رفتار اهل بيت عليهم السلام حليمانه است و حلم آنها نشان ميدهد که خيلي عالم هستند و ميدانند که نبايد زود عصباني شوند و اگر عصباني شوند اثر مثبت از بين ميرود.
اين مرجع تقليد در تشريح اين جمله حضرت اميرالمومنين عليه السلام که فرمودند (و ظاهرهم عن باطنهم، و صمتهم عن حکم منطقهم. لا يخالفون الحق و لا يختلفون فيه و هم دعائم الاسلام، و ولائج الاعتصام) اظهار كرد: ساکت بودن اهل بيت عليهم السلام از حکمت داشتن آنها باخبر است، آنها پرحرف نيستند، هم خوب حرف ميزنند و هم حرف خوب ميزنند و سئوال کردن و جواب دادن آنها عالمانه است.
وي با بيان اينکه اهل بيت عليهمالسلام نه مخالفند و نه اختلاف دارند، به تشريح اين دو مقوله پرداخت و افزود: فرق مخالف و اختلاف اين است که مخالف گاهي وجود دارد و گاهي وجود ندارد اما اختلاف هميشه هست.
وي با بيان اينکه مردان الهي دربارهي صراط مستقيم نه تخلف دارند و نه اختلاف، ادامه داد: اينها نه تنها ستونهاي دين هستند، بلکه پناهگاه هم دارند.
مرجع تقليد جهان تشيع در ادامه تفسير اين خطبه نوراني اميرالمومنين عليه السلام اظهار داشت: حضرت امير در اين خطبه فرمودند (بهم عاد الحق الي نصابه ، وانزاح الباطل عن مقامه)؛ به وسيله آنها حق به نصاب خود رسيد و زبان باطل از آنجايي که نمو ميکند کنده ميشود.
آيتالله جوادي آملي با اين جمله حضرت اميرالمومنين عليه السلام که فرموده بودند (وانقطع لسانه عن منبته عقلوا الدين عقل و عايه و رعايه، لا عقل سماع وروايه فان رواه العلم کثير، و رعاته قليل) اشاره کرد و گفت: اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام دين را با دو ويژگي تعقل کردند؛ آن بزرگواران هم ظرف دانش بودند و هم رعايت کننده دانش.
وي تصريح کرد: علم از يک گوش برخي افراد وارد ميشود و از گوش ديگر بيرون ميرود، اين افراد ظرف علم نيستند اما اهل بيت عليهم السلام علاوه بر اينکه ظرف علم هستند بلکه در برابر علوم عمل ميکنند، نه اينکه مثل برخي افراد فقط گوش دهند و يا براي ديگران نقل کنند.
آيتالله جوادي آملي تاکيد کرد: بسياري از افراد که در حوزه و دانشگاه درس ميخوانند، ميخواهند مطلبي را بشنوند و يادداشت کنند که در کجا اين مطالب را بنويسند و يا براي کساني بازگو کنند.
استاد برجسته حوزه به جايگاه والاي علماي دين اشاره کرد و گفت: خيلي از افراد کم حرف هستند ولي سنت و روش و منش آنها جامعه را زنده ميکند.
وي پذيرش حق را سرمايه بزرگ بشر دانست که از سوي خداوند متعال در فطرت آنها قرار داده است و در همين رابطه اظهار كرد: مردم شيفته حق هستند و هر کجا که حق را ديدند ميپذيرند. بشر وقتي فهميد که شخصي درست حرف ميزند و خودش هم عمل ميکند، حرفش را ميپذيرد.
آيتالله جوادي آملي در تفسير بيشتر خطبه 239 نهج البلاغه به فرمايشات پيامبر اکرم صلوات الله عليه اشاره کرد و افزود: رسول خدا فرمودند (انا مدينه العلم و عليٌ بابها)؛ يعني من شهر علم هستم و علي عليه السلام در اين شهر.
وي تاکيد کرد: علومي که در حوزه و دانشگاه تدريس ميشود مفاهيم ذهني است و کسي اين علوم را «شهر» نميداند اما اگر اين علوم از ذهنيات بيرون آمد و عملي شد، آن وقت «شهر» ميشود.
وي منظور پيامبر اکرم صلوات الله عليه از اينکه امام علي عليه السلام را در شهر علم دانست را مربوط به ولايت و امامت آن حضرت عنوان کرد و يادآور شد: ولايت و امامت باب علم است که در وجود مبارک امام علي عليه السلام و 13 معصوم ديگر وجود داشته است. اين علم جامعه را زنده ميکند و وقتي جامعه زنده شد «عيش العلم» است و جهل از آن جامعه رخت بر ميبندد.
استاد برجسته حوزه اظهار داشت: علم و حيات علمي جامعه به وسيله ائمه اطهار عليهم السلام است، به خاطر اينکه اين بزرگواران حجت الهي هستند و حق را از زبان مردم نگرفتهاند.
وي افزود: مرحوم کليني از وجود مبارک امام حسن مجتبي عليه السلام نقل ميکند که آن حضرت فرمود دو کار را انجام دهيد، يکي اينکه عالم شويد و راه خودتان را مشخص کنيد و ديگري اينکه چراغ هدايت باشيد تا ديگران را راهنمايي کنيد.
آيتالله جوادي آملي تاکيد کرد: جانتان را ظرف دانش قرار دهيد و لبريز کنيد و آن وقت نگوئيد که ظرف آن پر شده است، چراکه خود علم ظرف جانتان را توسعه ميدهد.
خبرگزاری ایسنا
تعداد بازدید: 4667