افتتاح نمایشگاه 1551 و سخنرانی حجه الاسلام دعایی
پانزدهم خرداد ۴۲ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری: ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز، نمایشگاه ۱۵۵۱یا آئینه نهضت با حضور حجت الاسلام دعایی افتتاح گردید. در این مراسم که با حضور آقایان هدایت الله بهبودی، مرتضی سرهنگی، کارکنان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و دفتر مطالعات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری و دیگر بازدید کنندگان افتتاح یافت، حجت الاسلام دعایی ضمن گریز به خاطرات خود، سخنان و تحلیل های مهمی را از آن سالها بیان نمودند.
حجت الاسلام دعایی بعد از دیدار از نمایشگاه آیینه نهضت 1551 در سخنانی با اشاره به اینكه در واقعه 15 خرداد سال 42، جوان 22 ساله ای بود كه تازه پا به عرصه روحانیت در كرمان گذاشته بود، گفت: مركز ثقل حركت امام خمینی (ره) در آن سال شهرهای قم و تهران بود اما تحركاتی نیز در بعضی شهرستانها به وجود آمده بود. من توفیق حضور در صحنه تاریخ ساز حركت امام (ره) در واقعه 15 خرداد را نداشتم اما به مثابه یك جوان علاقمند كه به تازگی به فضای روحانیت پا گذاشته بود، از حركت های امام هم بی بهره نبودم.
وی ادامه داد: هنگامی محضر امام خمینی را به طور مستقیم درك كردم كه از كشور خارج شده و به نجف نقل مكان كرده بودم و در آنجا موفق به بهره گیری از محضر ایشان شدم.
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به برنامه های استعماری رژیم شاه كه بعد از رحلت آیت الله بروجردی پیشوای بزرگ جهان تشیع درصدد انجام آنها بود، اشاره كرد و افزود: رژیم شاه به دلیل نفوذ زیاد آیت الله بروجردی در اجرای برنامه های خود احتیاط می كرد تا عكس العمل حوزه علمیه و اقشار مذهبی مردم برانگیخته نشود. زمانی محمدرضا شاه در پیامی به آیت الله بروجردی عنوان كرده بود كه "همراه با تحولات جهانی ملزم به انجام اقداماتی هستیم" و آیت الله بروجردی نیز در مقام پاسخ به او این طور بیان كرده بود كه "علاوه بر اقداماتی كه می خواهید انجام دهید به این نكته هم توجه داشته باشید كه این كشورها حكومت خود را از سلطنت به جمهوری تغییر داده اند" كه این سخن نشان دهنده آگاهی آیت الله بروجردی از اوضاع سیاسی آن دوران بود.
دعایی اضافه كرد: شاه بعد از فقدان آیت الله بروجردی دو راه را در پی گرفت: انتقال مرجعیت از ایران به نجف و ایجاد فاصله در میان بزرگان قم.
وی با اشاره به اینكه یكی از پایه گذاران مرجعیت حضرت امام خمینی بوده است، گفت: بعد از سقوط رضا شاه و محدودیت حوزه علمیه، به تعداد محدودی از روحانیون اجازه پوشیدن لباس روحانیت داده شد به همین دلیل امام خمینی تصمیم به ایجاد پایگاه نیرومند مذهبی و مرجعیت قدرتمندی گرفت.
دعایی خاطر نشان كرد: امام بعد از آشنایی با آیت الله بروجردی او را با سه تن از مراجع بزرگ قم آشنا و آنها را قانع می كند تا پذیرای او در قم باشند. آیت الله بروجردی به عنوان زعیم جهان تشیع وارد قم می شود و علمای بزرگ قم نیز با او همراهی می كنند. این سیاستی بود كه حضرت امام در پیش گرفته بود.
وی با بیان اینكه هزار نیروی عشایر لرستان با آیت الله بروجردی همراه شدند، ادامه داد:آیت الله بروجردی به عنوان شخصیتی تاثیر گذار در قم مطرح شد و بخش هایی از اهداف امام در مقابله با توطئه هایی كه می توانست جهان تشیع را تهدید كند عملی شد اما باز هم تمام آنچه كه به طور كامل مد نظر ایشان بود، محقق نگردید.
دعایی با ذكر اینكه حضرت امام(ره) هرگز اجازه برخورد علنی با آیت الله بروجردی را نمی داد، افزود: امام خمینی(ره) تا پایان حیات آیت الله بروجردی در جلسات درس او شركت می كرد اما در كنار این همراهی و سازگاری برنامه هایی نیز برای آینده داشت و در نظر داشت طیف بزرگی از شاگردان را در مكتب عرفان و فقه و اصول بپروراند. تربیت نیروهای بالقوه نیز از دیگر برنامه ها و اهداف امام (ره) بود.
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به اقدامات رژیم شاه بعد از رحلت آیت الله بروجردی اشاره كرد و گقت: رژیم شاه بعد از فقدان آیت الله بروجردی، صحنه را خالی دید و اقدام به تغییر قانون انجمن های ایالتی و ولایتی و حذف قسم به قرآن كرد. امام در مقابل این حركت، برنامه های ارشادی خود را آغاز كرد و با برگزاری نشست های مختلف با علمای هم طراز خود مخالفت خود را در مقابل برنامه های رژیم شاه اعلام كرد.
وی تصریح كرد: با توجه به هدفمندی امام در برنامه های خود، رژیم شاه در زمینه قانون انجمن های ایالتی و ولایتی عقب نشینی كرد كه این پیروزی برای امام محسوب می شد. حضرت امام خمینی (ره) با هشدار به اینكه نباید از این پیروزی به خود غره شویم بلكه باید نیرومندتر حركت كنیم، به دنبال برقراری ارتباط بیشتر و محكم تر با تهران و دیگر شهرهای كشور شد.
دعایی بیان داشت: امام خمینی (ره) در توصیه به روحانیون سراسر كشور از آنها خواست هرچند برنامه ای هم ندارند جلسات هفتگی در میان خود ایجاد كنند زیرا این حركت هشداری برای رژیم شاه خواهد بود كه روحانیون ارتباط معناداری با یكدیگر دارند. امام به كانون هایی كه این چنین شكل گرفته بودند پیشنهاداتی ارائه می داد و برنامه هایی هم ارسال می كرد.
وی با بیان اینكه جلسات هفتگی طلاب در قم هم شكل گرفته بود، افزود: امام خمینی(ره) تاكید بر دیدار طلاب دیگر استان ها با یكدیگر داشتند تا از میان این دیدار و گفت و گوها، فردی به عنوان نماینده انتخاب شود و برنامه های مختلف را در دیگر شهرها تزریق كند. با این شیوه جلساتی غیر رسمی و در عین حال تاثیرگذار برپا شد و ثمره این حركت هم در قیام 15 خرداد خود را نشان داد.
دعایی با ذكر اینكه امام قبل از واقعه 15 خرداد به وعاظ جلسات عزاداری محرم در سراسر كشور تاكید بر افشاگری اقدامات رژیم شاه كرده بود، گفت: به دلیل وجود طیف جوانمردان در تهران، بزرگترین هیات های عزاداری در این شهر حضور داشتند و یكی از معروفترین آنها هیات طیب حاج رضا بود. از این هیئات خواسته شده بود تا در راه امام حسین فرزندش روح الله را با سردادن شعارهای متناسب همراهی كنند. بهره گیری از هیئات عزاداری یكی از موفق ترین برنامه های امام قبل از واقعه 15 خرداد سال 42 بود.
این روحانی كشورمان بیان داشت: این اقدامات مردمی رژیم شاه را به وحشت انداخت و باعث شد تا امام خمینی بازداشت شود. بعد از بازداشت امام (ره) حركت های خودجوش مردم باعث شد رژیم شاه با مردم به مقابله بپردازد. بعد از واقعه 15 خرداد با تلاش و برنامه ریزی دقیق یاران امام، رژیم مجبور به آزادی امام از زندان شد.
دعایی در پایان سخنان خود خاطر نشان كرد: رژیم شاه به تصور اینكه سركوب 15 خرداد، مردم را سرخورده كرده است، امام را آزاد كرد اما با آزادی بنیانگذار انقلاب حركت جدیدی با سخنرانی معروف امام آغاز شد و این حركت سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی منجر گردید.
پایگاه خبری حوزه هنری
تعداد بازدید: 3613
آرشیو گفتوگو/خبر