جعفر گلشن روغنی
04 تير 1397
پس از واقعه 15 خرداد 1342 و زندانی شدن امام خمینی و تعداد دیگری از علما و روحانیون، عدهای از مراجع تقلید و علمای برجسته در تهران اجتماع کردند تا نارضایتی و اعتراض خود را نسبت به اقدامات حکومت پهلوی اعلام نمایند. در نتیجه از طرف دربار، سلیمان بهبودی مأمور شد تا با برخی از علما و مراجع ملاقات کرده، راهحلی برای پایان دادن به این اعتراض پیدا کند. از اینرو در 4تیر 1342 ملاقاتی بین او با آیتالله مرعشی نجفی و آیتالله سیدمحمد بهبهانی در منزل آیتالله سیداحمد خوانساری صورت گرفت. مأمور نفوذی ساواک در پنجم تیر حاصل گفتوگوهای آنها را اینچنین گزارش کرد: «آقای بهبودی اظهار میدارد... آخرین تصمیم و پیشنهاد آقایان چیست که بتوانم به عرض [محمدرضا پهلوی] برسانم؟ آقای نجفی و خوانساری از قول خود و سایر علما اظهار میدارند چون آقای اسدالله علم نخستوزیر و کابینه ایشان مورد بغض و کینه قاطبه اهالی بهخصوص روحانیون میباشند، اعلیحضرت دستور فرمایند... آقای علم مستعفی و کابینه ایشان سقوط نماید. نخستوزیر جدید بنا به مصالح مملکتی دستور آزادی علما، مبلغین و همچنین طلاب علوم دینی را که به سربازی رفتهاند صادر نماید که بدینوسیله باب مذاکره بین دولت و روحانیون باز شود.»[1]
1. قیام پانزده خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 3(زندان)، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات،1378ش، ص 345
تعداد بازدید: 1632