03 تير 1405
محرم 1340 مردم عزادار با راهپیمایی در سوگ امام حسین(ع)، اعتراض خود را از حکومت پهلوی نشان دادند. آنچه ساواک را نگران کرد این بود که راهپیماییها در شهرهای مختلف با صلوات برای سلامتی امام خمینی انجام میشد. برای مثال:
راهپیمایی کانون نشر حقایق اسلامى در مشهد
گروهى از معلمان، دبیران، دانشجویان، اصناف و بازاریان، دسته عزادارى منظم و مرتبى برپا کردند. متولى راهاندازى این دسته «کانون نشر حقایق اسلامى» بود. این کانون را محمدتقى شریعتى ـ استاد دانشگاه مشهد ـ رهبرى مىکند. دسته عزاداران «کانون نشر حقایق اسلامى» شعار نمىدادند، ولى پارچه نوشتههاى بزرگى را با خود حمل مىکردند. روى این پارچهها نوشته شده بود: «اگر دین ندارید لااقل در دنیاى خود آزادمرد باشید» و «مرگ با سرافرازى و در راه عقیده بهتر از زبونى است». جمعیت این دسته بین 6 الى 8 هزار نفر تخمین زده شد. عدهاى از مردم نوار سیاه به سینه زده بودند و صف عزاداران را مرتب مىکردند. دسته عزاداران «کانون نشر حقایق اسلامى» راهپیمایى پنج ساعته خود را در صحن نو حرم امام رضا(ع) و پس از چند سخنرانى و شعرخوانى درباره عظمت روز عاشورا، پایان داد.[1]
راهپیمایی عزاداران اصفهانى از مسجد شاه تا مدرسه چهارباغ
در اصفهان استادان دانشگاه و معلمان و دبیران، با همراهى علما و از جمله آیتالله سیدحسین خادمى از مسجد شاه تا مدرسه چهارباغ راهپیمایى کردند. شعار راهپیمایان از سخنان امام حسین(ع) بود، اما با صلوات فرستادن براى سلامتى آیتالله روحالله خمینى، توجه مأموران ساواک جلب شد و تا مدتى در پى بازداشت عوامل این کار بودند.[2]
پینوشتها:
[1]. هفتهنامه اتحاد ملى، ش 668، 3 تیر 1340، ص 1 و 2.
[2]. بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی(شعبه اصفهان)، حماسه 15 خرداد اصفهان، اصفهان، 1372، ص 17 و 18؛ 33 و 34.
تعداد بازدید: 7