همايش نكوداشت يكصدمين سالروز تولد آيتالله سيد محمود طالقاني برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) همايش نكوداشت يكصدمين سالروز تولد آيتالله سيد محمود طالقاني، شنبه (14 اسفند) در سالن همايشهاي صدا و سيما برگزار شد. موسي فقيهحقاني، دبير اين همايش، علي لاريجاني، رييس مجلس شواري اسلامي و غلامعلي حداد عادل، رييس كميسيون فرهنگي مجلس سخنراني كردند.
موسي فقيهحقاني در ابتداي همايش نكوداشت يكصدمين سال ميلاد آيتالله طالقاني، اظهار داشت: آيتالله طالقاني از كوچكترين فرصت براي افشاي جنايات رژيم پهلوي استفاده ميكرد. جنبه ديگر شخصيت آيتالله طالقاني مجاهدات فرهنگي اوست.
وي ادامه داد: در آن عصر معمول بود كه فردي كه به مبارزه با رژيم شاهنشاهي ميپرداخت، خود را بينياز از اقدامات فرهنگي ميدانست و به همين دليل دچار انحراف ميشد، اما آيتالله طالقاني هرگز در اين اشتباه گرفتار نشد.
دبير همايش نكوداشت يكصدمين سال ميلاد آيتالله طالقاني با اشاره به اين كه در سخنراني و مقالات آيتالله طالقاني، نگاه به تأسيس حكومت ديني ضرورت پيدا ميكند، افزود: آيتالله طالقاني باور داشت كه اسلام قادر است مشكلات امروزي بشر را حل كند، به همين دليل در زندان نيز به تفسير قرآن ميپرداخت.
سپس علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، به تبيين شخصيت و تفكر سياسي و ديني آيتالله طالقاني پرداخت و اظهار داشت: آيتالله طالقاني مردي استثنايي بود. به همين خاطر نسل جوان بايد وي را بشناسد و اين موضوع، وظيفه مهمي را به عهده رسانهها و نخبگان گذاشته است. همچنين آيتالله طالقاني در صحنه فرهنگي و سياسي و اجتماعي كشور بسيار تأثيرگذار بود.
در ادامه اين مراسم غلامعلي حداد عادل، رييس كميسيون فرهنگي مجلس، اظهار داشت: شهريور سال 1320 لحظه تاريخي براي كشور بود كه بعد از رضاخان، طوفان اجتماعي به كشور وارد كرد. بنابراين براي شناخت شخصيت طالقاني بايد وضعيت ايران در آن زمان را شناخت.
حداد عادل گفت: مردم بعد از شهريور 1320 نفس راحتي كشيدند و با توجه به شرايط آن دوران و آزادي پس از استبداد رضاخاني، حزب توده سازماندهي شد و با شعار عدالت و علمي بودن به ميوهچيني بعد از آن شرايط پرداختند و مليگراها نيز دست به كار شدند و به سازماندهي نيروهاي خود پرداختند.
رييس كمسيون فرهنگي مجلس شواري اسلامي اضافه كرد: در چنين شرايطي وضعيت دانشجويان به صورت خاصي بود. آنها به مذهب گرايش لازم را نداشتند و آيتالله سيدمحمود طالقاني كه برخاسته از حوزه علميه قم بود، احساس وظيفه كرد كه به صحنههاي سياسي و اجتماعي كشور وارد شود.
وي ادامه داد: آيتالله طالقاني اساس قرآن و نهجالبلاغه را به عنوان راهي براي مبارزه معرفي كرد و اعتقاد داشت كه اگر جوانان، اسلام را از زبان قرآن بشناسند، در برابر بسياري از شبهات بيمه خواهند شد. در واقع، آيتالله طالقاني نهجالبلاغه را سند قرآني و اسلامي اصيل دانست و با تأكيد بر نهجالبلاغه و قرآن، در برابر ابرهاي تاريك شبهات مقابله ميكرد.
ریيس كميسيون فرهنگي مجلس، آيتالله طالقاني را روحاني سياسي و پيشتاز دانست و تصريح كرد: همكاري او با نواب صفوي گواهي بر اين مدعاست و به همين دليل وي به سرنوشت امت اسلامي توجه داشت. آيتالله طالقاني بعد از كودتاي 28 مرداد در قوام بخشيدن نهضت ملي ايران نقش مؤثري داشت و هدفش اين بود كه جريان مذهبي به عنوان جريان مستقلي به امور سياسي پرداخته، اهداف خود را دنبال كند.
سپس حجتالاسلام رسول جعفريان، رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، به ارايه مقالهاي با عنوان "آيتالله طالقاني؛ ريشههاي فكري و تأثيرهاي همهجانبه" پرداخت. وي در اين مقاله سيري از فعاليتهاي علمي و مبارزاتي آيتالله طالقاني را بررسي كرده است.
در همايش نكوداشت يكصدمين سالروز تولد آيتالله سيد محمود طالقاني از مجموعه تفسير قرآن با عنوان "پرتوي از قرآن" اثر آيتالله سيدمحمود طالقاني و "مجموعه آثار آيتالله طالقاني" به کوشش موسي فقيهحقاني كه توسط موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شده است و همچنين از كتاب "ابوذر انقلاب" نوشته سعيدهسادات محتشميپور، چاپ مركز اسناد انقلاب اسلامي رونمايي شد.
خبرگزاری ایبنا
تعداد بازدید: 4657
آرشیو گفتوگو/خبر