15 اسفند 1402
در 14 اسفند 1341 ساواک مرکز به ساواک قم مینویسد: «طبق اطلاع، عابدزاده رهبر جمعیت پیروان قرآن مشهد قصد دارد روز چهارشنبه (15/12/41) به اتفاق در حدود 800 نفر به منظور شرکت در مراسم سالگرد وفات آیتالله بروجردی به قم عزیمت نماید. دستور فرمایید در این مورد اقدامات و پیشبینیهای لازم معمول و از هرگونه اقدامات تحریکآمیز به نحو مقتضی جلوگیری به عملآورند.»[1]
هرچند انجمن پیروان قرآن بر پایه اساسنامه خود تمایلی به فعالیت سیاسی نداشت، اما اوضاع و تحولات سیاسی به گونهای رقم خورد که در جریان نهضت ملیشدن صنعت نفت حضوری فعال داشته باشد. این امر البته، به پیدایش اختلاف میان اعضای اصلی گروه و جدایی برخی از آنها از انجمن انجامید. خودمحوری عابدزاده و عدم آگاهی او از مناسبات پیچیده سیاسی از مهمترین دلایل شکست سیاسی انجمن بود.
پس از کودتای 28 مرداد 1332، تشکیل ساواک و قلع و قمع فعالان سیاسی، ساواک طبق نقشهای در آذر 1336 عابدزاده را به اتهام خیانت علیه مصالح داخلی و خارجی کشور، بدگویی از سلطنت و انتخابات مجلس شورای ملی دستگیر و به تهران اعزام کرد. در نهایت با تلاش علما عابدزاده چند ماه بعد از زندان آزاد شد. فشارهای زندان اما از او فرد دیگری ساخته بود و پس از آزادی، از برنامهها و فعالیتهای ضد دولتی کناره گرفته، ترجیح داد به امور فرهنگی، آموزشی و اجتماعی بپردازد. عابدزاده به باور خود از طریق تعلیم آموزههای دینی و قرآن به کودکان و نوجوانان با دولت وقت مبارزه میکرد.
عمده فعالیت سیاسی عابدزاده در دهههای 40 و 50 در دو رخداد دیدار با امام خمینی در سال 1343 و شرکت در راهپیمایی 9 دی 1357 محدود میشد. با وجود این او در مدرسههای اسلامی خود شرایط و زمینههایی فراهم کرده بود تا محصلان در جریان انقلاب حضور داشته باشند.[6]
پینوشتها:
[1]. انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی، ج 1، 1400، ص 284.
[2]. همان، ص 281.
[3]. همان، ص 285.
[4]. همان.
[5]. نظرزاده، محمد، «فعالیتهای سیاسی انجمن پیروان قرآن مشهد»، دوفصلنامه تاریخ شفاهی، س 4، ش 2، پاییز و زمستان 1397، ص 118 – 133.
[6]. همان، ص 129 – 131.
تعداد بازدید: 164