تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس از تظاهرات مردمی پانزدهم خرداد 18/3/1342
تهران. آسوشيتدپرس هشتم ژوئن
اخيرا دستههاى كوچكى از افرادى كه توسط روحانيون تحريك شده بودند به قصد انجام تظاهرات ضددولتى در خيابانهاى تهران به راه افتادند ولى نيروهاى مسلح ايران به تيراندازى هوايى پرداختند تا آنها را متفرق سازند.
پليس تهران اطلاع مىدهد كه طبق مداركى كه به دست آمده اين عده قصد داشتهاند با انجام تظاهرات پراكنده واحدهاى نظامى را سرگرم خود سازند و بدين وسيله فرصتى پديد آورند تا دستههاى بزرگترى در خيابانها به حركت درآيند. دانشگاه تهران كه در ابتداى كار اغتشاشات روز 4شنبه تعطيل شده بود امروز براى مدت كوتاهى باز شد ولى بار ديگر بر اثر تظاهرات تعطيل گرديد. سربازان ارتش محوطه دانشگاه را محاصره كردهاند. شهربانى تهران گزارش مىدهد كه رهبران روحانى در قم و ساير شهرها بيانيههايى منتشر مىسازند و به هواداران خود قول مىدهند كه آنها به بهشت خواهند رفت. سپهبد نصيرى شب گذشته اعلام كرد كه نظم در پايتخت برقرار شده است و قسم خورد كه براى جلوگيرى از تجديد حوادث دستور تيراندازى به قصد كشت را صادر خواهد كرد.
بسيارى از روحانيون با شاهنشاه مخالفت مىنمايند زيرا برنامه اصلاحات ارضى را به مرحله اجرا درمىآورند و به زنان ايران حقوق سياسى مىدهند.
قاطبه دهقانان ايران از رژيم سلطنت ايران جانبدارى مىنمايند.
ترجمه از روزنامه نيويورك هرالدتريبون 8 ـ 9 ژوئن 1963
اغتشاشات اخير ايران در نتيجه جلوگيرى از شعائر مذهبى پيشآمد.
در اين هفته هنگامى كه مردم و ملاها مشغول عزادارى بودند اغتشاش و انقلاب برعليه شاه را آغاز نمودند. هرچند تانكها و نيروهاى مسلح دولت اغتشاشيون را در بازار تهران درهم شكست و همچنين در شهرهاى مقدس قم و مشهد هم آنها را تارومار كرد و در مكه فرهنگى ايران يعنى كاشان و شيراز هم توطئهكنندگان و اغتشاشيون پراكنده شدند و در نتيجه چندين كشته و زخمى به جا گذاشتند اما هنوز ظلم درهم شكسته نشده.
هفته عزادارى
ماه محرم كه معمولاً ماه عزادارى شيعيان ايران محسوب مىگردد و شيعيان تقريبا اكثريت مردم ايران را تشكيل مىدهند و عزادارى اينها براى شهادت امام حسين در سال هشتصدوشش ميلادى است هر موقع پيراهنهاى سياه و پرچمهاى سياه عزادارى كه شهرها و دهات محزون ايران را در اين ماه در برمىگيرد از نظرها ناپديد گردد معلوم مىشود عزادارى خاتمه يافته و زندگى عادى دوباره جريان خود را از سرگرفته است.
تكيهها و خيمههايى كه در آنها شيعيان جمع مىشوند و قتل امام حسين را به وسيله قبايل مسلمان اهل تسنن بازگو مىنمايند در آخر ماه محرم جمع و برچيده مىشوند و تا سال ديگر خبرى از آنها نيست.
وقتى كه ماه محرم تمام مىشود ديگر دستههاى سينهزن كه تا كمر خود را لخت مىكنند و به سينه و سرخود مىزنند كه خود را بدينوسيله در مصائب امام حسين شريك سازند (در تهران سينهزنها ديگر كمتر خود را مىزنند) ـ به دستجات بزرگ چندين صد نفرى ديده نخواهد شد و در اين موقع است كه خارجىها جرأت بيرون آمدن در خيابانها را مىكنند.
حرارت همچنان باقى مىماند
اما حرارت مذهبى كه اين هفته ملاها و آخوندها برعليه قانون اصلاحات ارضى و قانون حق بانوان كه شاه ايران آن را به تصويب مردم رسانيد ايجاد كردند به اين آسانى و به اين زودى سرد نخواهد شد.
دولت ايران با بازداشت يك عده از سران مهم مذهبى كه از دشمنان سرسخت اين اصلاحات به شمار مىروند كار را بدتر و پيچيدهتر كرد.
رهبر فرقه شيعه آيتاللّه روحاله خمينى اكنون در زندان است.
اول رهبران مذهبى تظاهرات مذهبى و عزادارى امسال را بدل به تظاهرات سياسى نمودند و بعد بازداشت رهبران مذهبى تظاهرات سياسى را مبدل به اغتشاش نمود و سربازان بر روى اغتشاشيون آتشباز نمودند.
زدوخورد در خيابانها باعث شد كه مردم طبقه متوسط تهران كه در رستورانها و كافهها به نوشيدن مشروب كه در داخل قورى و به اسم چاى استتار شده بود ناچارا در خانههاى خود باقى بمانند (در ماه محرم افرادى كه شراب و آبجو مىنوشند از ترس ملاها مشروب را در قورى و سماور به اسم چاى ريخته و با اين استتار كار خود را مىكنند) غير از زدوخورد مختصرى در دانشگاه و بلافاصله بعد از بسته شدن آن ديگر از دانشجويان جناح چپ دانشگاه كه مخالف شاه مىباشند فعاليتى براى اتحاد و ائتلاف و همكارى با آخوندها از آنها مشاهده نشد.
تصور نمىرود كه طبقه علما و پيروان آنها با كمونيستها برعليه شاه ائتلاف نمايند و همچنين تصور و احتمال آن نمىرود كه آخوندها با جبهه ملى كه در دانشگاه و بازار و صاحبان حرفههاى مختلف بسيار قوى است متحد و مؤتلف شوند.
هرگاه چنين ائتلافى انجام مىشد به هر حال يك نيروى مخالف و بسيار مقتدر و قوى تشكيل مىداد و بدون شك شاه را وادار مىكرد كه در برنامه اصلاحاتى خود تجديدنظر نمايد و شايد او را وادار مىكردند كه برنامه اصلاحات ارضى به صورت فعلى را به كلى كنار بگذارد.
يكى از مشخصات و عوامل مهم اغتشاشات اين هفته ايران آن بود كه اين اغتشاشات فقط در شهرها اتفاق افتاد و در چنين شهرها ائتلاف و اتحاد احتمالى علما و جبهه ملى ـ بازارىهاى متعصب و كسبه فناتيك و طبقه نسبتا تحصيلكرده متوسط آزاديخواه كه پيرو علما و آخوندها مىباشند با افراد جبهه ملى مقتدرترين و قويترين نيرو را ايجاد مىنمود زيرا در بين همينها رهبران مهم سياسى كشور ايران را مىتوان يافت فعلاً به هر حال شاه كه قبلاً به علت آنكه با زمان به سرعت پيش نمىرود مورد انتقاد قرار مىگرفت مورد تهديد شديد مخالفت محافظهكاران قرار گرفته است.
اكثر ملاها و آخوندها با فئودالها و مالكين بزرگ و سران عشاير كه مخالف اصلاحات شاه مىباشند ائتلاف كردهاند در استانها مخصوصا در استان فارس در جنوب ايران به طور دائم نيروهاى بين مسلح ايران و عشاير زدوخورد ادامه دارد و اين تصادمات مسلحانه به خوبى اتكاء شاه را به وفادارى نيروهاى مسلح ايران نشان داده است.
اينطور به نظر مىرسد كه ارتش محافظهكارى كه در سال 1930 به وسيله رضاشاه1 تجديد سازمان يافت و به وسيله پسرش و با كمك آمريكا توسعه يافت همچنان شاه را در مقابل علما و آخوندها و سران عشاير حمايت و پشتيبانى خواهد كرد.
شاه براى اجراى برنامه اصلاحاتى خود همچنين به كمك و پشتيبانى دهاقين و كشاورزان ايران كه هفتادوپنج درصد جمعيت ايران را تشكيل مىدهند احتياج دارد.
در اوايل سال جارى بود كه شاه خطاب به دهقانان و كشاورزان ايران گفت كه قصد دارد كه اصلاحات ارضى را توسعه دهد.
املاك بزرگ اشخاص را بين دهقانان تقسيم نمايد و كواويرايتوهاى دهقانى تشكيل دهد و در تمام قسمتهاى كشور اين كار را عملى سازد.
در عين حال معلوم نيست كه دولت ايران تا چه حد توانسته است مسئله فنى و مالى مربوط به قانون اصلاحات ارضى را حلوفصل نموده باشد آخوندها و ملاها به علل مختلف مخالف برنامه اصلاحات ارضى مىباشند اول آنكه اين قانون مالك را از حق مالكيت زمين خود مرحوم خواهد ساخت.
دوم آنكه اجراى اين قانون يك منبع عايدى و درآمد مستمر را براى ملاها و آخوندهايى كه مالك بودند و يا ملك براى مالك اداره مىنمودند قطع خواهد كرد و نابود خواهد ساخت. سوم اجراى اين قانون خواهناخواه شامل اوقاف هم خواهد شد.
چهارم آنكه با اجراى اين قانون و بخصوص با اجراى شوراى شهرها و تفويض اختيارات به استانها و ولايات و شهرها احتمالاً به طور مستقيم براى ملاها و آخوندها مضر خواهد بود زيرا نفوذ آنها را بر زندگى روزمره شهرها و دهات دور افتاده ايران از بين خواهد برد.
حقوق زنان
نبرد برعليه حقوق زنان بيشتر به وسيله خود زنان دامن زده مىشود در شهر تهران كه عملاً كليه زنان مرفه و طبقه متوسط ايران زندگى مىكنند به قدرى در تجدد و مدپرستى جلو هستند كه درست مثل غريبها مىباشند.
چندين سازمان زنان كه كار آنها تشويق و كمك در تعليم و تربيت اجتماعى ـ فرهنگى ـ و امور خيريه است در تهران جود دارد.
در استانها وضع كاملاً فرق دارد ولى در اينجاها هم تغييراتى به چشم مىخورد.
در اوايل سال جارى طبق گزارشات واصله در يكى از استانهاى شمالى ايران يك زن و يك آخوند در اغتشاشات و زدوخوردهايى كه زنها براى پشتيبانى از حقوق اجتماعى خود نمودند كشته شدند در اين زدوخوردها زنها تعداد زيادى عمامه آخوندها را پاره كردند و آنها را مجروح ساختند (با لنگه كفش) متلكى است در شوخىهاى مجموعه انگليسى كه از لطيفههاى ايرانى جمعآورى شده و در آن آخوند را با لباس دراز و عبا و عمامه تشبيه به يك بز نموده است.
اما اغتشاشات اين هفته نشان داد كه ملاى پير هنوز هم آخرين خندهاش باقى مانده است.
بررسى شد در پرونده تظاهرات 15 خرداد بايگانى شود. شهابى 26 /3
قيـام پـانـزده خـرداد بـه روايـت اسنـاد سـاواك جلد هفتم؛ بازتـابها- استانها و خارج از كشور