مقالات

حادثه مدرسه فیضیه قم (42/1/2)

بخش دوم
پس از حادثه فیضیه، حوزه علمیه نجف نیز با اعلامیه، تلگراف و برگزاری مراسم بزرگداشت برای شهدای فیضیه از جنایت‌های خونین شاه استنکار کرد و از قائد بزرگ و مقامات روحانی قم پشتیبانی به عمل آورد. علمای نجف که تا آن زمان چندان حرکتی در این‌گونه موارد از خود بروز نمی‌دادند، بعد از فاجعه فیضیه با محاصره سفارت ایران و...

حادثه مدرسه فیضیه قم (42/1/2)

بخش اول
بررسی مواضع اقشار و طبقه‌های مختلف در هر حادثه، نهضت و انقلابی، یکی از موضوع‌های مهم در تاریخ بشمار می‌رود و در نهضت‌ها و حرکت‌های تاریخ معاصر کشورمان علما و مراجع، نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند که مورد اتفاق و اجماع محققین و مورخین می‌باشد. بنابراین درخصوص این مسئله که علل تقابل حکومت با نهاد روحانیت، با در...

برنامه‌های توسعه پهلوی دوم؛ توسعه با مدل آمریکایی

بعد از جنگ جهانی دوم گرایش به سوی برنامه‌ریزی عمرانی در بیشتر کشورهای درحال توسعه شکل گرفت و کشورهای صنعتی هم تلاش گسترده‌ای برای شناسایی منابع موجود در جهان آغاز کردند...

روابط ایران و اسرائیل در فاصله سالهای 1342 ـ 1340 ش / 1963 ـ 1961 م

بخش سوم
در سال 1328 ش / 1947 م نخست‌وزیر (ساعد) ایران از طریق یک امریکایی که با موساد همکاری داشت، چهارصد هزار دلار درخواست کرد تا موافقت وزیران و شاه را، با این توجیه که شناسایی اسرائیل به سود ایران است جلب کند. بدین‌سان شناسایی اسرائیل عملی گردید و سرکنسول‌گری ایران در بیت‌المقدس مشغول به کار شد...

روابط ایران و اسرائیل در فاصله سالهای 1342 ـ 1340 ش / 1963 ـ 1961 م

بخش دوم
امام خمینی در بعدا ظهر عاشورا مصادف با 13 خرداد 42 طی سخن‌رانی در مدرسه فیضیه، حمله دژخیمان شاه به فیضیه را به واقعه کربلا تشبیه نمود، که آن فاجعه توسط مأموران رژیم شاه و به تحریک اسرائیل صورت گرفت. ایشان، رژیم شاه را دست‌نشانده اسرائیل معرفی کرد و چنین فرمود...

روابط ایران و اسرائیل در فاصله سالهای 1342 ـ 1340 ش / 1963 ـ 1961 م

بخش اول
این مقاله درصدد است تا تصویر و تصوری روشن از روابط ایران با رژیم صهیونیستی در فاصله سالهای 42 ـ 1340 ش مطابق با 1963 ـ 1961 م ارائه دهد. نگارنده بر آن است تا به منظور آگاهی از عمق روابط و عوامل آنها در ایران در آن مقطع زمانی به چند سؤال ذیل پاسخ گوید...

بررسی تحلیلی شعارهای مردم در قیام 15 خرداد

شعار چیست؟ جنبشها برای بیان خواسته‌های حقیقی و آرمانی خود از ابزارهای مختلفی چون اعلامیه، بیانیه، دیوارنوشته، قطعنامه و مانند آن بهره می‌گیرند. در این میان «شعار» ابزاری برای بیان علایم، ویژگی‌ها، هدف‌ها و خواسته‌های سلبی و ایجابی جنبش است. «شعار» منظومه فکری شرکت‌کنندگان در جنبش و حاکی از...

تحلیل بررسی اقدامات امام خمینی و مواضع ایشان در سالهای (1342 ـ 1340): بخش دوم

شاه در 19 دی ماه1341 (سالروز اصلاحات ارضی) رسماً اعلام کرد، قصد دارد اصول شش‌گانه‌ای را به رفراندوم بگذارد که بعدها «انقلاب سفید» نامید. بعد از بازگشت شاه از آمریکا و به دنبال توافق با کندی، شاه تصمیم گرفت اصول شش‌گانه‌ای را تحت عنوان انقلاب سفید اعلام کند. به دنبال آن شاه با کنار گذاردن امینی، خود ابتکار عمل را در...

تحلیل بررسی اقدامات امام خمینی و مواضع ایشان در سالهای (1342 ـ 1340): بخش اول

امام خمینی اقدامات شاه را در راستای تسهیل نفوذ اجانب در کشور ارزیابی می‌کرد و از این منظر به اصلاحات ارضی نیز می‌نگریست و آن را به عنوان پدیده‌ای وارداتی و «تز آمریکا» و «برنامه‌ای برای از بین بردن کشاورزی ایران و تحمیل اقتصاد تک محصولی برجامعه‌ها» می‌دانست و آن را به معنای «بازار درست کردن برای آمریکا و شعب و اذناب آن» توصیف می‌کرد که منجر...

درگذشت آیت‌الله العظمی بروجردی و تسلیت شاه به آیت‌الله حکیم

روحانیت به عنوان محور ارتباط میان مذهب و مردم دارای وظایف متنوعی همچون فهم، تبلیغ و ترویج دین است، لیکن از آنجاکه نهادی فعال و اثرگذار است، در موقعیت‌های تاریخی و اجتماعی خاص قلمرو وظایف و نقش‌های خود را می‌‌افزاید. این نوع تغییر در کارکردهای روحانیت متأثر از بینش و جایگاه فکری...
1
...

جدیدترین مطالب

پربازدیدها

© تمامی حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد 1342 محفوظ است.