زهرا رنجبر کرمانی
23 اسفند 1400
شاه در 23 اسفند 1341 در نطقی که در پایگاه وحدتی دزفول ایراد کرد به اعلامیه علمای قم - که به «اعلامیه 9 امضایی» مشهور شد- چنین پاسخ گفت: «انقلاب بزرگ ملی ما[1]... بدون خونریزی... با کمال سرعت پیشروی میکند... این عناصر فرومایه با همفکران ارتجاعی خودشان اگر از خواب غفلت بیدار نشوند چنان مثل صاعقه مشت عدالت در هر لباسی که باشند بر سر آنها کوفته خواهد شد که شاید به آن زندگی ننگین و کثافتشان خاتمه داده شود.»!
گفتنی است «اعلامیه 9 امضایی» که بوسیله امام خمینی نوشته شده، به امضای 9 نفر از علمای قم رسیده بود، در 6 بند به صورت مستدل اقدامات خلاف قانون اساسی دولت علم را بازگو کرده، تکلیف روحانیت را مشخص میساخت.[2] در بخش پایانی آن چنین آمده است:
«روحانیت، با هر فشار و مضیقه و اهانتی که دولت بر آن وارد کرده و در صدد وارد کردن است، تکلیف دینی و وجدانی خود را در این تشخیص داده که مصالح و مفاسد را به دولتها و به جامعه مسلمین گوشزد کند؛ و از نصیحت مشفقانه به زمامداران و اولیای امور خودداری نکند؛ و آنچه را برای این ملت بدبخت ضعیف گرسنه بناست پیشامد کند، و آثار و نشانه آن یکی بعد از دیگری نمایان میشود، به جامعه بشر برساند. با این اختناق جانفرسای مطبوعات و سختگیری دستگاه انتظامی، که حتی برای طبع یک ورقه مشتمل بر نصیحت و راهنمایی یا پخش آن اشخاصی به حبس کشیده و مورد اهانت و شکنجه واقع میشوند، روحانیت ملاحظه میکند که دولت مذهب رسمی کشور را ملعبه خود قرار داده، و در کنفرانسها اجازه میدهد که گفته شود قدمهایی برای تساوی حقوق زن و مرد برداشته شده. در صورتی که هرکس به تساوی حقوق زن در ارث و طلاق و مثل اینها، که جزء احکام ضروری اسلام است، معتقد باشد و لغو نماید، اسلام تکلیفش را تعیین کرده است. روحانیت میبیند که پایههای اقتصادی این مملکت در شرف فروریختن است؛ و بازار این کشور در حکم سقوط است.... و همینطور امر زراعت این کشور در معرض سقوط است. به دلیل اینکه در این مملکت، که باید هر استانش زراعت مورد احتیاج تمام مملکت را بدهد، هر چند وقت به عنوان احتمال خشکسالی یا به عنوان دیگری تصویبنامه وارد کردن گندم صادر میکنند. بلکه چنانچه گفته میشود، اخیراً به صورت آرد میآورند که آسیاهای ایران نیز از کار بیفتد. با این وضع رقتبار به جای آنکه دولت در صدد چاره برآید، سر خود و مردم را گرم میکند.... آقایان نمیدانند که اسلام مراعات بانوان را در تمام جهت بیش از هر کس نموده؛ و احترام به حیثیت اجتماعی و اخلاقی آنها موجب شده است که از این نحو اختلاطِ مخالف با عفت و تقوای زن جلوگیری کند؛ ...»[3]
پینوشتها:
[1] منظور اصول ششگانه موسوم به «انقلاب سفید» است.
[2] مدنی، سیدجلالالدین، تاریخ سیاسی معاصر ایران، ج 2، قم، انتشارات اسلامی، 1378، ص 21.
[3] خمینی، روحالله، صحیفه امام، ج 1، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1389، ص 148 – 150.
تعداد بازدید: 920