15 آبان 1401
در 11 آبان 1342 طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی از شرکتکنندگان قیام 15 خرداد اعدام شدند. در 15 آبان اعلامیهای به شرح زیر در گرامیداشت ایشان منتشر شد:
«هرگز گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شدند مردهاند، بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند. سحرگاه تیرهای عزیزان ما را به جرم دفاع از مقام شامخ روحانیت یعنی رکن اصلی دین به گلوله بستند و پس از چندین ماه شکنجههای قرون وسطایی و محاکمه غیرقانونی کشتند. اینان گمان کردند که با اینگونه کشتارهای وحشیانه آتش خشم ملت خاموش خواهد شد و اساس لرزان حکومتشان بار دیگر ثباتی خواهد پذیرفت. ولی تنها دقت در آخرین ساعات عمر این دو آزادمرد کافی بود که به این اشتباه خاتمه دهند. «محکومین»[(طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی)] هنگامی که به چوبه اعدام قرار گرفتهاند گرم عالم عشق خدا گفتگو میکنند. میخندند و با سرور شهیدان حسین بن علی(ع) راز و نیاز دارند گویی زندان غمی را رها کرده و به گلزاری خرامان میروند. عجب این که شهید راه خدا حاج اسمعیل رضایی[1] چنان بر اعصاب خود حکمفرماست که از نماینده دادستان که اشتباهاً گفت اسمعیل حاجرضایی غلط میگیرد و به آن میدان و چوبه دار و بساط مرگ لبخند میزند. آری اینان نمونهای از هزاران فرزندان پاک نهاد این کشورند که هر یک در زمان لزوم برای احیای دین خود و برکندن ریشه فساد و بیدینی، سربازی جانبازند. ای شهیدان راه حق آرام بخسبید که ما هدف عالی شما را با دادن هدیه جان دنبال خواهیم کرد. بازماندگان شما نه تنها جا دارد عزادار نباشند، بلکه باید تهنیت عموم افراد این ملت را به مناسبت پرورش چنین فرزندانی که نام انسانیت را در سختترین شرایط زنده کردند بپذیرند.
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق، ثبت است در جریده عالم دوام ما
پینوشتها:
[1]. حاج اسماعیل رضایی بارفروش میدان میوه و ترهبار تهران بود که پس از قیام 15 خرداد دستگیر و به اتهام «ایجاد بلوا و تحریک اهالی به جنگ و قتال با یکدیگر علیه سلطنت مشروطه ایران» به اعدام محکوم شد. او یکی از عوامل اصلی پخش اعلامیههای امام در تهران بوده، در سازماندهی هیئتهای مذهبی در روزهای تاسوعا و عاشورای 42 نقش داشت. (قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 4، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1380، ص 189).
[2]. اخوانالمسلمین سازمانی اسلامی و سیاسی است که در ذیقعده ۱۳۴۷ توسط حسن البنّا (۱۳۲۴-۱۳۶۸ق/ ۱۹۰۶-۱۹۴۹م) در اسماعیلیه مصر تأسیس شده، سپس در دیگر کشورهای عربی و اسلامی به فعالیت پرداخت. مهمترین اهداف اخوانالمسلمین به عنوان تشکیلاتی سیاسی و مذهبی عبارتند از: برپایی حکومت اسلامی و اصلاحات اجتماعی. (خسروشاهی، هادی و اسحق موسی حسینی، اخوانالمسلمین بزرگترین جنبش اسلامی معاصر، ج 1، تهران، اطلاعات، 1377، ص 13).
[3]. مرکز بررسی اسناد تاریخی، شهید طیب حاجرضایی به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1393، ص 227.
تعداد بازدید: 819