21 خرداد 1403
ساواک در گزارشی مورخ 21 خرداد 1342 مینویسد:
«یکى از مأمورین ویژه این دایره ضمن ملاقاتها و تماسهایى که با افراد حزبى (چپ و راست) و معلمین و متفرقه نموده گزارش مشروحه درباره جریانات اخیر[1] و تجزیه و تحلیل آن به رشته تحریر درآورده که عیناً بهصورت اعلامیه در هفت صفحه به پیوست تقدیم میگردد.»[2]
بخشهایی از گزارش تحلیلی یاد شده که حاوی نکات قابل توجه فراوانی است به شرح زیر است:
«[- پیامدهای قیام 15 خرداد]
برخورد خونین چند روز اخیر تودههاى مذهبى مردم تهران و شهرستانها با دستگاه حاکمه سدى را که از بعد از 28 مرداد در مورد سکوت مردم بهوجود آمده بود شکست و یکبار دیگر روح مبارزهجویى را در آنها زنده نموده. بىشک از این پس باید منتظر حوادث بیشمار و متوالى دیگرى بود که علیه دستگاه حاکمه دیکتاتورى بهوجود خواهد آمد. شکست تظاهرات اخیر به هیچوجه موجب دلسرى نخواهد شد، چه علت این شکست به این سبب بود که اولاً تظاهرات بدون رهبرى بوده و ثانیاً تنها یک گروه مذهبى در آن شرکت داشتند و حال آنکه موج خونى که ارتش و شهربانى با گلوله باران مردم ایجاد نمودند چشم مردم را گرفته و به این کیفیت است که دیگر حتى نصیحت و تطمیع و تحبیب آنها هم موجب آرامش نخواهد شد. شما اگر هماکنون به گورستان شهر مراجعه کنید خواهید دید چه اجساد زنده و مردهاى بهوسیله کامیون در حفر یک گودال فرو ریخته میشود و صاحبان اجساد که براى گرفتن آنها مراجعه میکنند چگونه با قنداق تفنگ سربازان مواجه میشوند. اینها موجى است که راه آشتى را مطلقاً میبندد. ... با توجه به موج عصیانى که در مردم بهوجود آمده، محققاً این مبارزات با شدت بیشترى در آینده ادامه خواهد یافت و تردیدى نیست که موجب سقوط دستگاه خواهد شد. ...
[-دروغهای ملوکانه: از ایرانیِ 25ریالی تا اسلامدوستی! ]
اعلیحضرت در نطق خود به مناسبت افتتاح سد شهناز میگوید (جاى تأسف است که یک ملت شیعه از یک دولت سنی براى سقوط رژیمش پول میگیرد آن هم نفرى 25 ریال) در جواب این نطق سراپا دروغ باید عرض کنم اگر واقعاً هم چنین مطلبى صحیح باشد، ایشان باید از بیان آن شرمسار باشد، زیرا مؤید آن خواهد بود که یک ملت چقدر گرسنگى کشیده و بدبختى دیده که حاضر شده جان خود را به خاطر 25 ریال از دست بدهد.
اعلیحضرت همایونى با داشتن پزشک بهایى و مشاورین بهایى، تبلیغاتچى بهایى، ادعاى مسلمانى میکند.[3] براى من نکته ابهامى بهوجود آمده درصورتى که اسلام، بهائیت را مطرود و وجود آن را [مغایر] شریعت و قانون اساسى میداند، دستگاه با کمال بىپروایی با دادن تخفیف بلیط هواپیما از شرکتهاى هواپیمایی دولتى و غیردولتى و دادن تسهیلات، بهائیان را به لندن اعزام میدارد تا با کسب فیض از مکتب انتلیجنت سرویس انگلستان براى جاسوسى به ایران مراجعت نمایند. اعلیحضرت ادعاى اسلام مینماید درحالى که عملاً بهائیان را به سر ملت مسلمان ایران تأمین میکند. ... آقاى ثابت[4]، میلیاردر بهایی معروف براى فرار از پرداخت گمرک و سود بازرگانى براى اتومبیلهاى فولکس واگن خود که در گمرک خوابیده به دستگاه متوسل و به تیمسار ایادى پزشک مخصوص اعلیحضرت مراجعه و با پرداخت وجوه کلانى به اعلیحضرت، قانون سود بازرگانى را تغییر و براى اتومبیلها و وصول عوارض، مأخذ را توزین اتومبیل قرار میدهد و از این راه میلیونها تومان به خزانه مملکت ضرر میزند. اعلیحضرت دم از اسلام میزنند درحالى که میل دارند با ورود زنان به نظام وظیفه و غیره حرمسراى دوران خلفاى عباسى را در دربار خود تجدید نمایند ... آیا معنى اسلام و اسلامدوستى اینست. ...»[5]
پینوشتها:
[1]. قیام 15 خرداد.
[2]. قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 3، 1378، ص 204.
[3]. شاه در کتاب «پاسخ به تاریخ» در توصیف ایمان مذهبی! خود مینویسد:
«اندکی بعد از تاجگذاری پدرم من به بیماری حصبه مبتلا شدم و هر روز حالم بیشتر رو به وخامت میرفت. تا آنکه یک شب علی[ع] امام اول خودمان را به خواب دیدم. با همان اطلاعات اوان کودکی فوراً متوجه شدم که او کسی جز علی[ع] نیست، زیرا در دست راست خود شمشیر ذوالفقار را... داشت. او با دست دیگرش جامی حاوی یک نوع مایع به من خوراند و فردای آن شب تب من فرونشست و حالم به سرعت رو به بهبود نهاد.
چندی بعد از آن، دراثناء تابستان موقعی که عازم یک محل زیارتی در کوهستان به نام امامزاده داوود بودم، از فراز اسب به روی تخته سنگی افتادم و از حال رفتم. همراهانم تصور کردند که مردهام، اما من حتی خراشی برنداشته بودم و این البته علتی نداشت جز آنکه موقع افتادن از اسب مشاهده کردم که یکی از قدیسین ما به نام عباس[ع] مرا گرفت و بر زمین نهاد... این قبیل مکاشفات و رؤیاها برای کسانی که ایمان مذهبی ندارند حالتی مرموز دارد و قابل فهم نیست.»!! (پهلوی، محمدرضا، پاسخ به تاریخ، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، حسین ابوترابیان، 1372، ص 82 - 83).
[4]. حبیبالله ثابتپاسال سرمایهدار و بازرگان بهایی متولد 1282 در تهران و در دوران پهلوی دوم یکی از بزرگترین سرمایهداران ایران بود چنانکه برخی او را بزرگترین سرمایهدار ایران بعد از شاه با مالکیت ده درصدِ همه چیز میدانستند. ثابت که از اعضای محفل ملی بهاییان ایران بود، از ثروت خود برای گسترش بهائیت در ایران و سراسر جهان استفاده و از دولت اسرائیل حمایتهای مالی بسیار میکرد. (شمسینی غیاثوند، حسین، دانشنامه جهان اسلام، ج 9، تهران، بنیاد دائرهالمعارف اسلامی، 1384).
[5]. همان، ص 205.
تعداد بازدید: 224