نهضت امام خمینی

رسوایی عظیم در راه‌آهن!


05 مرداد 1404


مجله تهران مصور در 5 مرداد 1341 در مطلبی با عنوان «رسوایی عظیم در راه آهن» می‌نویسد:

«از روزی که خبر میلیون‌ها تومان دزدی در راه‌آهن منتشر شده، تا امروز صدها داستان، خبر، و واقعه وحشت‌آور از تحقیق مأمورین دولتی، قضات دادگستری و بازرسان بازرسی کل کشور شنیده‌ام. ... از 27 ماه قبل چهار نفر از شریف‌ترین و مطلع‌ترین قضات دادگستری که به هیچ قیمتی نمی‌توان آنها را تحت‌ِتأثیر قرار داد، مأمور رسیدگی به پرونده‌های مختلف راه‌آهن شدند. ... از مجموعه کسانی که بازپرسی شده‌اند، صدی هشتاد به خط خودشان اعتراف به دزدی و شرکت در باند دزدان راه‌آهن کرده و بقیه نیز از ترس رؤسای راه‌آهن فقط اعتراف شفاهی نموده‌اند. ...»

در ادامه نویسنده به ذکر چند مورد پرونده دزدی و اختلاس در راه آهن به شرح زیر می‌پردازد:

«- پرونده راه میانه - تبریز

ساختن راه‌آهن تهران - تبریز قبل از واقعه شوم شهریور [20] آغاز شد. بعد از حمله ناجوانمردانه (روس - انگلیس) کلیه عملیات ساختمانی آن متوقف شده و از سال 1325 تکمیل راه مزبور آغاز گردید. ... در آغاز کار یعنی در آن روزهایی که چپاول و غارت راه‌آهن شروع نشده بود، ریل‌گذاری میانه - تبریز به‌وسیله شخصی بنام آذری انجام شد. ... باند دزدان راه‌آهن که از همان وقت شروع به کار کرده بودند، چون موفق نشدند آذری مأمور ریل‌گذاری را با خود همدست کنند، او را معزول و تکمیل راه مزبور را از هفت هزار تومان در هر کیلومتر به [حدود هشت هزار و پانصد تومان] افزایش دادند. ...

– [پرونده] لکوموتیوهای دیزلی

یکی از بزرگترین خساراتی که به راه‌آهن ایران وارد شده، خرید لکوموتیوهای دیزلی است. چند تن از کارکنان راه‌آهن اظهار عقیده می‌کنند که برای جلوگیری از توقف و تراکم خطوط مخصوصاً در خط بین (اندیمشک - اراک) که یکی از سخت‌ترین و پرکارترین مناطق راه‌آهن ایران است، لکوموتیو دیزلی خریداری شود، حتی وقوع چند سانحه را به علت بیهوشی رانندگان لکوموتیوها در تونل‌ها دانسته و با دادن گزارش‌های نظیر آن دولت را وادار به خرید لکوموتیو دیزلی می‌کنند. متخصصین که قبلاً آنها را آماده کرده بودند، می‌گویند لکوموتیوها مخصوصاً و باید از آمریکا خریداری شود. ...

در سال 1334 قرارداد خرید 70 دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک مورد نظر از جنرال موتور و از محل وام ... بانک صادرات و واردات آمریکا خریداری و روز 2 ژوئن 1956 [12 /03 /1335] لکوموتیوها وارد بندر شاهپور شده، روز پنجم شروع به کار کردند. این وام که با تومانی یک شاهی از بانک آمریکایی گرفته شده بود، همه عیناً به خود آمریکاییان برگشت. همین که کلیه لکوموتیوها به ایران رسید، مسئولین وقت 265 دستگاه لکوموتیوی را که در سرتاسر خطوط راه‌آهن ایران کار می‌کرد ... از کار خارج کرده، به جای آنها 70 دستگاه جدید را به کار واداشتند و ناگهان دستگاه‌های قدیمی که به ارزش 150 میلیون تومان بود، از اول سال 1337 به صورت آهن قراضه درآمد، درحالی ‌که تا چند روز قبل از (2 ژوئن) [12 /03 /1335] همه کار می‌کردند. شش ماه بعد از ورود لکوموتیوهای جدید، ناگهان متخصصین متوجه شدند که کشش لکوموتیوهای دیزلی به 54 درصد تنزل کرده و پس از دو سال، نصف آنها از کار افتاده و مجدداً همان لکوموتیوهای بخار به کار واداشته شده و از این راه ... به ایران خسارت وارد آمد. ...»[1]

 

پی‌نوشت‌:

 

[1]. تهران مصور، 5 مرداد 1341، ش 986، ص 8.



 
تعداد بازدید: 31



آرشیو نهضت امام خمینی

نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
تصویر امنیتی:

جدیدترین مطالب

پربازدیدها

© تمامی حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد 1342 محفوظ است.