الف. ح
1-مقدمه
آیت اللّه سید محمد هادی میلانی از مراجع تقلید شیعهی مقیم مشهد بود که چهره ای شناخته شده در میان مردم خراسان و ایران به شمار می رفت. یکی از مهمترین زمینههای اختلاف روحانیت با«انقلاب شاه و مردم»(یا«انقلاب سفید»)،موضوع دادن حق رای (انتخاب کردن و انتخاب شدن)به زنان و غیر مسلمانان در مصوبهی 14 مهر 1341 در «انجمنهای ایالتی و ولایتی»،بود،چنان که آیت اللّه میلانی در 1341 توسط مهندس منوچهر میرزا سالور به امیر اسد اللّه علم(نخستوزیر وقت)در مخالفت با دادن حق رای به بانوان پیامی فرستاده بود و نخستوزیر هم،قول داده بود که این موضوع را تعقیب نکند،اما سرانجام مشارکت زنان در انتخابات در دستور کار«انقلاب شاه و ملت»قرار گرفت و شد آنچه شد.
اکنون متن نامهیی که آیت اللّه میلانی در این باب به مهندس سالور نوشته است،برای ثبت در تاریخ در این شماره نقل میشود.
2-متن نامه
«بسمه تعالی مجده-غرّهی ج 2 /82[برابر]8 /8 /41
جناب آقای مهندس سالور دام عزّه
السلام علیکم.امید همواره با صحت و عاقبت قرین موجبات سعادت دنیا و آخرت باشید بعد از آنکه در چهل روز قبل تقریبا به جناب آقای نخستوزیر پیام حقیر را راجع به عدم صلاحیت شرکت بانوان در انتخابات رساندید،نامهیی به تاریخ 7 /7 /41موقوم فرمودند بدین مضمون که پیام توسط آقای مهندس سالور رسید و فعلا موضوع منتفیست.در جواب نامه اظهار امیدواری نمودم به اینکه در این فرصت و موقعیتی که دارند بتوانند جهات صلاح و اصلاح را تمشیت دهند و به تعظیم شعائر دین و آیین در همهی مراحل دستور دهند.مجال،مساعدم نشد به جناب عالی از رسیدن نامه و فرستادن جواب اطلاع دهم.سپس مسبوق شدم تصویب نامهیی از دولت در مورد انجمنهای ایالتی و ولایتی صادر شده بدون اینکه اسلام جزء شرایط انتخاب شدگان قرار داده شود و به جای قسم به قرآن مجید قسم به کتاب آسمانی نوشته شده است و از عدم شرکت بانوان نامی برده نشده است.اینک مزاحم میشود و خواستارم به حضور آقای نخستوزیر برسید و برسانید که این تصویب نامه بسی برخلاف رضایت حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه کاری را تمشیت دهند و به جای قدمهای مفید و موثر در طریق ترقی و تعالی اقدامات دیگری بنمایند.
قد مکر الذین من قبلهم فاتی اللّه بنیانهم من القواعد فخر علیهم السقف من فوقهم و اتیهم العذاب من حیث لایشعرون
.محمد هادی الحسینی المیلانی.»
3-فوائد رجالی
3-1-مهندس منوچهر سالور(متولد1293)
او نوهی عبد الصمد میرزا عز الدولهی قاجار(پسر محمد شاه قاجار)،تحصیلات خود را در دانشکدهی فنی دانشگاه تهران در رشته برق در1317به اتمام رسانید و به دلیل علاقه به صنایع سیمان سازی در این رشته وارد و متصدی خدمات بسیاری در سطح کشور در این زمینه شد.وی همچنین خدمات بسیاری در سطح کشور در این زمینه شد.وی همچنین عضو«انجمن آثار ملی»بود و پس از پیروزی انقلاب22 بهمن1357،رییس هیات مدیرهی انجمن آثار ملی(«انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»کنونی)شد.مهندس سالور همچنین رییس«بنیاد پهلوی»(بنیاد علوی)شد که نه ماه پس از انقلاب تمام اموال منقول و غیر منقول آن به بنیاد مستضعفین انتقال یافت.
مهندس سالور از رجال متدین ایران و دارای روابط نزدیک با همهی عالمان دینی از جمله پدر زنده یاد من بود.
3-2 آیت اللّه سید محمد هادی میلانی
مرحوم آیت اللّه سید محمد هادی میلاتی از مراجع تقلید شیعه در عصر محمد رضا شاه پهلوی بود و سوابق مبارزهی سیاسی داشت و هنگامی که آیت اللّه خمینی پس از وقایع15خرداد1342دستگیر و زندانی شد،بههمراه دیگر مراجع،مرجعیت آیت اللّه خمینی را تصدیق کرد و در نتیجه رژیم سابق از سختگیری بیشتر نسبت به ایشان صرفنظر کرد و به تبعید ایشان به ترکیه اکتفا نمود.
3-3 امیر اسد اللّه علم
امیر اسد اللّه علم(نخستوزیر وقت)که خاطرات او به کوشش دکتر علینقی عالیخانی در خارج از کشور به چاپ رسیده است،فرزند امیر شوکة الملک علم(حاکم قائنات)بود.او در15خرداد1342در تهران حکومت نظامی اعلام کرد در پاسخ شاه که گفته بود،مردم را به گلوله نبندد،گفت:«شما شاه هستید،من نخستوزیر و مسوول امنیت کشور.به هر طریقی که بتوانم مردم را ساکت خواهم کرد.اگر موفق شدم،شما همچنان شاه خواهید بود،اگر شکست بخورم،میتوانید مرا دار بزنید و باز همچنان شاه خواهید بود».(ویلیام شوکراس،آخرین سفر شاه،ترجمهی عبد الرضا هوشنگ مهدوی،البرز،1369ص134)
4-فوائد تاریخی
نامهی حاضر،مورخ8 /8 /1341است که از جهت تاریخی مربوط به وقایع خطیری میشود که پس از سقوط کابینهی دکتر علی امینی در مسیر«انقلاب شاه و مردم»از طریق رفراندوم ششم بهمن1341 برنامهریزی شد.«لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی»که آیت اللّه میلانی در این نامه به آن اشاره کرده است،در14مهر1341در هیات دولت به تصویب رسیده بود.اهمیت این لایحه در این بود که:
اولا،زنان نیز حق انتخاب کردن و انتخاب شدن میداد.
ثانیا،واژهی«اسلام»را از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب ششوندگان حذف کرده بود.
ثالثا،به جای آنکه برای مراسم تحلیف به «قرآن»تصریح شود،از«کتاب آسمانی»به طور مطلق یاد میکرد که البته اعم از«قرآن» است و مطابق عقیدهی هر شهروند ایرانی، ممکن بود متفاوت بلکه مخالف قرآن باشد.
مراجع و روحانیون تهران و شهرستانها(از جمله آیات عظام:خمینی، شریعتمداری،مرعشی نجفی،و گلپایگانی از قم،میلانی و قمی از مشهد،محلاتی از شیراز،سید محمد وحیدی از تبریز،شیخ (به تصویر صفحه مراجعه شود) محمد علی بروجردی از بروجرد و...)با ارسال نامهها،تلگرافها، پیامهای خصوصی به حاکمیت وقت که اغلب خطاب به شخص شاه بود،مخالفت خود را با این برنامه اعلام کردند و شاه پاسخی دسته جمعی به چهار تن از مراجع قم مخابره کرد و موضوع را به دولت (کابینهی علم)محول نمود؛علم هم به این اعتراضات وقعی ننهاد و گاهی با پیامهای خصوصی و فردی محترمانه به اسکات ایشان کوشید که نمونهی آن در همین نامه به آیت اللّه میلانی نمایان است.علم در عین حال در برابر تندی بعضی از علماء در یکی از سخنرانیهای خود «هرگونه اخلالگری»را محکوم کرد و با محکوم کردن تحرکات مذهبیون،تصریح کرد که:«چرخ زمان به عقب برنمیگردد و دولت از برنامهی اصلاحاتی که در دست اجرا دارد،عقبنشینی نمیکند».اما سرانجام بر اثر مخالفت روحانیت مجبور به الغای آن شد و در هشتم آذر1341تلگراف زیر را به روحانیون مخابره کرد:«عطف به مرقومه (تلگراف)جناب عالی و سایر آقایان روحانیون و مراجع محترم،موضوع انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی در جلسهی دولت مطرح و تصویب شد که تصویب نامهی مورخ14 /7 /1341قابل اجرا نخواهد بود.نخستوزیر.اسد اللّه علم».
مجله حافظ - شهریور 1385 - شماره 34
تعداد بازدید: 4747