11 آذر 1398
نهضت اسلامی که به دست امام خمینی آغاز شده بود، بعد از دستگیری مجدد امام و تبعید ایشان به ترکیه و سپس به نجف، در بسیاری از حوزههای علمیه شدت گرفت. در بین شخصیتهای روحانی؛ افرادی بودند که تفکر اسلام ناب را معرفی میکردند که در اینجا به دو سه نمونه از آن اشاره میکنم: مثلاً شهید دکتر بهشتی در تهران، شبهای یکشنبه در یکی از هیئتهای مذهبی که هر هفته در یک محل برگزار میشد، تفسیر بسیار عمیقی بیان مینمود که مورد استقبال مردم قرار گرفته بود. بخشهایی از آن هم بعدها به چاپ رسید.
حضرت آیتالله خامنهای نیز در مشهد، در مسجد امام حسن(ع) تفسیر نهجالبلاغه داشتند و در مسجد کرامت هم بحثهایی را مطرح میکردند که مورد توجه جوانان و اقشار مبارز و انقلابی بود.
در تهران نیز هر کسی براساس علاقه و استعدادی که داشت، حرکتهای فکری را دنبال میکرد؛ مثلاً آقای جواد منصوری بحثی از نهجالبلاغه را مطرح میکرد و به صورت پلیکپی در اختیار افراد قرار میداد که از این حرکت نیز استقبال خیلی خوبی شده بود.
در مجموع، سخنرانیها، بحثها و فعالیتهای خطبا و تحقیقات شخصیتهای روحانی در این دوره با سرعت و دقت ادامه یافت؛ برای نمونه یکی از مواردی که حضرت آیتالله خامنهای، سالها تحقیق نمودند، زندگی مبارزاتی ائمه معصومین(ع)، به خصوص زندگی امام حسن(ع) بود. نتیجه این تحقیقات به صورت کتاب چاپ شد و در مجامع دانشجویی و غیردانشجویی از آن استفاده گردید.
با توجه به وضعیت اختناق آن زمان لازم بود که هر کس مواظب زبان خودش باشد. کمتر حرف بزند تا کارها مخفیانه پیش برود و اسرار نهضت محفوظ بماند. به همین دلیل من و تعدادی از طلاب، احادیث و روایاتی را که به نوعی وضعیت زندگی ائمه(ع) و مبارزات مخفی آنها را به تصویر میکشید جدا کردیم. ابتدا بین خودمان درباره این احادیث بحث کرده، سپس برای دیگران نیز تدریس میکردیم.
به یاد دارم، بخشهایی از سخنان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را که در وضعیت بسیار سخت اختناق ایراد فرموده بودند و در آن توصیههایی به اصحاب خودشان داشتند، از کتاب تحفالعقول جدا کرده، مطالعه میکردیم. روی مسایل تاریخی، زندگی مبارزاتی ائمه(ع) و روی نهجالبلاغه نیز زیاد کار میشد.
منبع: خاطرات علی جنتی، تدوین سعید فخرزاده، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381، صص 68 تا 70
تعداد بازدید: 1809